Hvordan velge elsykkel?
I dag finnes det en elektrifisert versjon av alle typer sykler. Når man så skal velge elsykkel finnes det i tillegg noen valgmuligheter til. Jungelen kan virke endeløs. Men slapp av! Det er derfor vi har laget denne siden.
Det første du må tenke på er hva slags type sykkel du trenger. Generelt sett gjelder de samme forhåndsreglene for valg av vanlig sykkel. Etter det må må man tenke seg ut hva slags motor og batteri og eventuelt annet ekstra utstyr man har behov for. Har du fortsatt spørsmål er det bare å ta kontakt!
- Type sykkel -
- Motor -
- Batteri -
- Motor -
Krankmotor vs. Navmotor
Det finnes to typer motor på elsykkel: krank og nav motor. Det som har klart skilt seg ut som det beste er krankmotor. Likevel finnes det fordeler og ulemper med begge, og noen ganger kan en nav motor være mer enn godt nok. Dersom du skal pendle flere kilometer og flere dager i uken er det helt klart anbefalt å gå for en mer driftsikker krankmotor. Det samme gjelder om man skal trekke mye last, som barnevogn, eller om man skal sykle hele året. Ønsker du derimot en elsykkel for bruk i byen eller lette turer fra A til B, vil en rimeligere navmotor stort sett gjøre nytten.
Motorkraft
Både krank og navmotorer er etter regelverket ikke sterkere enn 250W. Likevel er det stor forskjell på hvor sterke motorene er. Grensen på 250W er et gjennomsnittsmål, noe som betyr at en motor kan trekke langt mer over kortere perioder. Det som virkelig skiller motorene er hvor stort dreiemoment motoren har. Dette blir ofte oppgitt i Newtonmeter(Nm). Navmotorene ligger vanligvis mellom 30 og 50 Nm, mens krankmotorene ligger på mellom 40 og 80 Nm. I praksis betyr dette at krankmotorene har lettere for å dra deg opp de bratte bakkene, samtidig som de bruker mindre strøm slik at du får lenger rekkevidde. Har du mange bratte bakker har du sannsyligvis behov for en motor med minst 60Nm. Skal du frakte barn i tillegg så er det stort sett behov for noen av de kraftigste motorene på over 70Nm. Noen elsykler er mer beregnet enn andre til å frakte mye last. Disse kalles ofte for PLUS sykler eller lastesykler. Les mer om lastesykler her.
- Krankmotor -
+ Ofte sterkere, mellom 40 og 80 Nm
+ Lavere tyngdepunkt
+ Momentsensor
+ Mer naturlig sykkelopplevelse, føles som om du er sterk
+ Driftsikkert
- Mer kostbar
- Navmotor -
+ Rimeligere
+ Litt mindre slitasje på drivverk
- Uegnet tyngdepunkt
- Mindre naturlig sykkelopplevelse, du blir dratt eller dyttet
En av de mer populære Longtailsyklene som vi har solgt hos Oslo Sykkelverksted de siste årene er Benno Boost. Dette er en Longtail elsykkel med Bosch CX motor på 85Nm som gir rå kraft og driftsikkerhet. Når man skal frakte mye tungt er det nesten alltid behov for en slik motor, og en sykkel som er tilpasset et slikt bruk.
Navmotor
Navmotorene kommer enten montert foran eller bak. Disse systemene er mye rimeligere enn krankmotorene og er derfor et mer egnet valg for mange. Av navmotorer er det bakhjulsdrift som er regnet som best. Likevel kan en elsykkel med bakhjulsmotor oppleves som baktung. Sykler med forhjulsmotor kan oppleves som mer stabile, men ved løst underlag begynner hjulet lett å spinne.
Krankmotor
De store produsentene av krankmotorer har gått grundigere til verks med motorene sine. Disse systemene er mer driftssikre og har ofte feilsøkings programvare som gjør det mye lettere å finne og utbedre eventuelle feil. Motorene er generelt sett sterkere og gir en bedre sykkelopplevelse. Dessverre koster disse systemene noe mer enn navmotorene. Greie krankmotorer får man på elsykler fra ca 20.000,-.
Hva bør jeg velge?
Dersom du skal pendle flere kilometer, mange dager i uken, dersom du skal trekke barnevogn eller du tenker å bruke elsykkelen hele året, bør du velge en krankmotor. Dersom du ønsker et rimeligere alternativ og kun trenger en elsykkel for å ta deg fra A til B, en gang i blant, gjør navmotoren ofte jobben godt nok. Greie navmotorer får man fra ca. 10.000,-.
- Batteri -
Hvor langt skal du sykle?
Det finnes ingen eksakt fasit på hvor lang rekkevidde et batteri har. Det finnes for mange variabler som påvirker rekkevidden, til at man kan gi et konkret svar. Hvilken innstilling du har, hvor hardt du trår, hvor mye du veier, hvor mye vekt sykkelen skal trekke, hvor kupert terrenget er, hvor mye vind det er og temperatur, er alle noen av faktorene som påvirker hvor langt du kommer.
Et 400Wh batteri gjør stort sett nytten for en normal syklist. Ved større belastninger bør du vurdere enten et 500Wh batteri eller et dobbelt batteri, slik at du kommer frem og tilbake på en opplading.
Bosch har laget en rekkevidde kalkulator som kan gi deg en pekepinn på hvordan de forskjellige faktorene påvirker rekkevidde. Klikk på bildet nedenfor for å gå til kalkulatoren.
Komponenter fra en produsent.
Når du skal kjøpe elsykkel er det best å kjøpe et system hvor motor og batteri er fra samme produsent. De mer kostbare systemene har stort sett komponenter som snakker med hverandre. På den måten blir systemet tryggere og eventuelle feil kan lettere bli oppdaget.
Batteriets plassering
Dagens batterier veier sjelden mer enn 3Kg. Det spiller derfor liten rolle om batteriet sitter i rammen, på rammen eller på bagasjebrettet.
Motorens plassering har ofte mer å si for tyngdepunkt. Dersom man har en elsykkel med navmotor vil batteriets plassering ha større betydning og elsykkelen kan oppleves som ustabil eller baktung.
Ved krankplassert motor får man flere kilo ballast på midten av sykkelen, og motoren vil nesten fungere som en kjøl. Batteriets plassering vil derfor spille mindre rolle på en elsykkel med krankmotor.
Likevel, et lavere tyngdepunkt er mer gunstig. Et batteri plassert i eller på rammen regnes derfor som det beste.
- Hvor skal man kjøpe -
Pris og kvalitet
De siste årene har antall nettbutikker økt voldsomt, noe som har ført til økt prispress tilgang på flere sykler. Sett deg likevel inn i hva slags type elsykkel du kjøper og hva vanlig pris er for en tilsvarende sykkel. Vi har sett at variasjonen er ekstrem. Nesten helt identiske elsykler fra forskjellige merker kan ha en ordinær prisforskjell på over fem tusen kroner.
Nettbutikk og sykkelbutikk
Ved kjøp av sykkel og elsykkel på nett og spesielt utenlandske sider kan man finne bedre priser enn i mange butikker, noe man kan lese om i denne artikkelen på DinSide.no. Likevel må man regne med mer jobb og høyere kostnad ved transport. Ingen sykler og elsykler er garantert feilfrie.
ADVARSEL!
Dersom du kjøper elsykkel fra en utenlandsk nettside må du være obs på at det er reklamasjonsreglene fra det aktuelle landet som er gjeldende. Ved eventuell reklamasjon trenger du også eksportavtale for å sende elsykkel med batteri ut av landet, siden batteriet er regnet som farlig gods. Dette er nærmest umulig å få tak i med mindre du er et transportbyrå. Levrandørene av et merke i Norge har ingen ansvar for reklamasjoner på sykler kjøpt i utlandet. Vi har hørt om flere som måtte punge ut for motor eller batteri til mange tusen på grunn av dette!
Vi anbefaler
Om du vet hva du gjør kan du gjøre gode kjøp på nett. Hvis du derimot går til en sykkelbutikk er det lettere å få gode råd og hjelp til å finne en elsykkel som passer deg! Vi anbefaler et av Oslos eldste og største sykkelbutikker: Oslo Sykkelverksted!
- Fortsatt mange spørsmål -
Dette var kun en kort introduksjon til noen av de viktigste tingene å huske på ved kjøp av ny elsykkel. Synes du fortsatt jungelen er vanskelig å orientere seg i, så anbefaler vi at du tar kontakt med en sykkelbutikk.
Sykkelbutikker har ofte medarbeidere som er svært interessert i sykkel, samtidig som de er glad for å hjelpe deg med å finne en sykkel som passer ditt bruk.
Initiativtagerne bak denne siden jobber til dagelig i Oslo Sykkelverksted og hjelper deg gjerne med spørsmålene du måtte ha. Send oss en melding i skjemaet til høyre, eller kom innom butikken i Sannergata 29a!
Ønsker du å prøve å finne en elsykkel i Oslo så kan du jo starte på Oslo Sykkelverksted sine sider. De har et bredt utvalg av elsykler med høy kvalitet. Klikk på bildet eller linken nedenfor for å gå til Oslo Sykkelverksted sine sider.
oslosykkelverksted.no