Hvordan velge sykkel?
Offroad eller landevei
Enten man skal kjøpe ny sykkel eller elsykkel kan man bli overveldet av valgmulighetene. Skal man kjøpe nytt eller brukt; Offroad eller hybrid; Landevei eller Cyclocross; Og hva er Road n' Gravel?
Valgmulighetene er mange og forskjellene mellom syklene er ofte små. Det er noen ting du kan tenke gjennom som kan gjøre valget lettere. Nedenfor forklarer vi de viktigste forskjellene man bør tenke på samtidig som vi viser noen eksempler. Har du fortsatt spørsmål er det bare å ta kontakt!
Lite eller mye bruk
- -
Komfort eller effektivitet
- -
- Lite eller mye -
- -
- Offroad eller vei -
Det første du må tenke på er hvor du har tenkt til å bruke sykkelen. Skal du bare sykle på asfalt eller skal du bare sykle på grusvei eller sti? Det vanligste er litt av begge deler, og derfor velger mange en hybridsykkel som nettop er beregnet for bruk på både grus og asfalt.
Er du en vanlig syklist som sykler mest på asfalt, men noe på grus eller dårlige veier er det en hybridsykkel med dempegaffel som passer deg best.
- Offroad -
• Har dempegaffel for mer komfort
• Har grovere dekk for bedre grep
• Har litt oppreist sittestilling for bedre oversikt
- Vei -
• Har stiv gaffel for høyere effektivitet
• Har smalere dekk for bedre mindre rullemotstand
• Fremoverlent sittestilling for mindre luftmotstand
- Lite eller mye bruk -
Det neste du kan tenke på er om du skal bruke din nye sykkel lite eller mye. Skal du ha en sykkel for å ha en sykkel eller skal du sykle 4 mil hver dag, hele året? De som bare skal ha en sykkel er selvfølgelig helt fri til å velge hva de ønsker. Dersom man skal sykle til jobb flere ganger i uken burde man ha litt bedre kvalitet enn det aller billigste.
Sykler i prisklassen mellom 5.000,- og 10.000,- er generelt sett blant de mest slitesterke. Da har syklene kvalitets komponenter i metall og ikke plast, samt at det vanligvis er ganske lik kvalitet på utstyret hele veien.
- Eksempel på sykler -
Komfort eller effektivitet
- -
Det neste man kan tenke på er om man ønsker komfort eller effektivitet. Desverre er disse to delvis motsetninger. Dempere på sykkelen gjør turen mer komfortabel. Fortauskanter blir mykere og humpete veier blir jevnere, men energien i tråkket forsvinner også delvis ned i demperen noe som fører til mindre effektivitet.
Sittestilling påvirker også effektiviteten. Har sykkelen en slak geometri og ryggen er rett opp og ned så er det selvfølgelig veldig komfortabelt. Spesielt om man har en sofa av et sete samtidig. Dessverre fører det også til et mindre effektivt tråkk og motbakker blir tyngre fordi man sitter bakoverlent.
Dersom sykkelen har en mer aggressiv sittestilling vil tråkket bli mer effektivt og luftmotstanden mindre.
Effektive sykler har stive rammer og stiv gaffel noe som gjør at energien i tråkket ditt bringer deg fremover, i stedet for at energien forsvinner i bevegelige deler i sykkelen. Har sykkelen din en stiv ramme vil humper i asfalten bli mer merkbare.
- Lite eller mye -
Lag et budsjett
Det kan også være lurt å lage et lite budsjett før man kjøper ny sykkel. Når du har tenkt gjennom punktene overfor og har kommet frem til ca hva slags type sykkel du trenger, så legger noen ganger premissene styring for hvilket budsjett du bør ha.
Vanlig sykkel hele året
Dersom du sykler hver dag hele året, bør du kjøpe en sykkel til 5.000,- slik at du får grei kvalitet på hele sykkelen. Samtidig vil sykling hele året føre til slitasje og reparasjoner. En helårs syklist må ofte regne å bruke mellom 1.500,- og 3.000,- på vedlikehold og reparasjoner. Derfor er det noen som heller ønsker å kjøpe en billig sykkel som de kun har et år.
Elsykkel hele året
Tenker du på å sykle med elsykkel hele året er det sterkt anbefalt med en sykkel til mer enn 20.000,- og krank motor. Systemene til Bosch, Yamaha og Shimano er blant de mest driftsikre og er trygge valg til vintersykling.
Kvalitet koster penger.
Noen ganger er det noe i ordtaket om at hvis noe ser for godt ut til å være sant, så er det som ofte det. Mange vet at Shimano XT er et godt girsystem siden hele giret er laget av metall og gode deler. Finner du en ny sykkel med XT gir som koster under 4.000,- så er mest sannsynlig resten av sykkelen laget svært dårlige komponenter.
Billige sykler ruster fortere, mister lakken lettere og blir raskere utslitt. Mer kostbare sykler har ofte mer rustbestandige deler, bedre legering på metallet i rammen og derfor lettere og stivere rammer, bedre lakk, i tillegg til bedre kvalitet på alle komponenter.
Samtidig bør du sjekke spesifikasjoner på flere sykler før du kjøper. Spesielt på elsykler varierer prisene veldig. Vi har dessverre sett flere eksempler de siste årene at prisene kan variere med opp til 10.000,- på sykler med samme motor og tilsvarende utstyr, uten at noen av dem er nedsatt i pris.
- Fortsatt mange spørsmål -
Dette var kun en kort introduksjon til noen av de viktigste tingene å huske på ved kjøp av ny sykkel. Synes du fortsatt jungelen er vanskelig å orientere seg i, så anbefaler vi at du tar kontakt med en sykkelbutikk.
Sykkelbutikker og sykkelverksteder har ofte medarbeidere som er svært interessert i sykkel, samtidig også glad i å hjelpe deg med å finne en sykkel som passer ditt bruk.
Initiativtagerne bak denne siden jobber til dagelig i Oslo Sykkelverksted og hjelper deg gjerne med spørsmålene du måtte ha. Send oss en melding i skjemaet til høyre, eller kom innom butikken i Sannergata 29a!